Vasilica Grigoraș – Haiku și comentariu

stejarul cu vâsc –
coborâtă pe pământ
Lumina Lumii
Citind primul vers ”stejarul cu vâsc” ne dăm seama că este vorba despre anotimpul de iarnă. Frig, boli, îngrijorări, nevoi sporite. Stejarul golit de frunze este invadat de vâsc, o plantă semiparazită.
Prin imaginea juxtapusă în planul al doilea ”coborâtă pe pământ/ Lumina Lumii”, înțelegem că, deși iarna are greutățile sale, aduce și multe motive de înseninare, pentru că în acest anotimp vin sărbătorile de iarnă spre bucuria tuturor. Iar vâscul, deși apare pe ramurile tinere, tulburând creșterea copacilor gazdă, aceștia devenind sensibili din cauza privării de apă și nutrienți, este considerat o plantă sacră, având calități misterioase.
Cu ocazia sărbătorilor de iarnă există superstiția ca deasupra uşii să se așeze ramuri de vâsc. Obiceiul este o moştenire a cultului vedic, religia aryenilor. Caracterul sacru atribuit vâscului s-a datorat calităţilor sale terapeutice deosebite și a locului unde creşte. Caracteristica principală determinantă a venerării lui în cultul vedic este creșterea pe arbori, în speţă stejarul, fiind simbolul Arborelui Primordial, Skambha.
Conform credinţei populare a românilor, vâscul este cunoscut și sub numele de ”creanga de aur”, simbol al curăției spirituale, al armoniei, apărător și protector al casei și familiei de duhurile rele. De asemenea este cunoscut drept simbol al iubirii, două personae care se sărută sub o ramură de vâsc vor avea tot anul parte de iubire. Vâscul mai are semnificaţia renaşterii periodice a ciclului anual. În cadrul ciclului sărbătorilor de iarnă și de Anul Nou, se disting 2 perioade: cea între Crăciun şi miezul nopţii de 31 decembrie și de la miezul nopţii de 31 decembrie la Bobotează. Vâscul este recunoscut drept un simbol al sărbătorilor de iarnă. La Crăciun sărbătorim Nașterea lui Iisus Hristos. Unicul Fiu al lui Dumnezeu trimis pe pământ spre a ridica păcatele lumii, păcatul strămoșesc. El este Lumina Lumii. La Bobotează, Duhul Sfânt coboară sub formă de porumbel la Botezul Mântuitorului în Râul Iordan. Trinitatea, Dumnezeu în trei ipostaze: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, adevărata lumină și cale a omului și omenirii.

(imagine internet)

Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni şi în aer liber

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s